Betoverend lekker (Bouillon!)

Van naar olie geurende snackbars tot toprestaurants met ster: filmmakers voelen zich thuis in de keuken. Bouillon! gaat op zoek naar de smakelijkste films.

Tekst: Kathy Mathys

Laten we in eenvoud beginnen. Bar Lolo, centrale locatie in Tapas van José Corbacho en Juan Cruz, is niet meteen een culinaire tempel. Uitbater Lolo is een gierige dikkerd die zijn klanten steevast dezelfde tortilla’s en inktvisrecepten voorschotelt. Wanneer zijn vrouw hem verlaat, zit hij zonder kok. ‘Je bar is niet de Ritz. De mensen zoeken wel een ander kot,’ krijgt Lolo te horen. Toch wil de geldwolf zijn deuren niet tijdelijk sluiten. De Chinese Mao, die om amoureuze redenen van Hongkong naar Spanje verhuisde, lijkt op het eerste gezicht een vreemde keuze. Toch tovert de inventieve en ijverige kok Lolo om tot een smulparadijs. Hij laat zich inspireren door kookprogramma’s met topchef Ferran Adrià en zet in een mum van tijd Galicische coquilles op tafel. Heerlijk, onpretentieus filmpje.
Ook The Fish Fall in Love is een film om de vingers bij af te likken. Deze prent van Ali Raffi speelt in een familierestaurant in Teheran, waar drie vindingrijke vrouwen de plak zwaaien. In de sober aangeklede eetruimte serveren ze grenadinekip, zeeforel en wilde eend. ‘Alle andere restaurants gooien zomaar wat vis of vlees in de olie. Wij kiezen voor uitgelezen voedsel,’ zegt chef Atieh, die kookt alsof haar leven ervan afhangt. Raffi brengt de bereiding van gevulde vis met walnoten, granaatappel en bladgroen heel mooi in beeld. Tussendoor serveren de keukenprinsessen ons culinaire wijsheden over mannen: ‘Mannen die willen lunchen zijn familievaders. Mannen die liever dineren blijven eeuwige cassanova’s.’ Cineast Raffi zorgde niet enkel voor de beelden, hij stond ook zelf achter het fornuis.
La Cena van Ettore Scola speelt in een traditioneel Italiaans restaurant in Rome. Nu ja, traditioneel. Wanneer Japanners zeuren om ketchup bij het eten, brengt pragmatische zaakvoerster Flora die zonder te verpinken. Klant is koning, vindt ze. Scola heeft meer aandacht voor het bonte gezelschap in het restaurant dan voor het werk achter de scènes. De keukenscènes vallen wat tegen en tonen vooral luidruchtige en dramatisch gesticulerende Italianen. Sommige klanten komen ook lichtneurotisch uit de hoek. Op het menu staan onder meer een carpaccio van zeebaars en gefrituurde groenten. Flora serveert niet enkel specialiteiten uit Rome. De Zuid-Italiaanse kaas scamorza en bollito misto, gekookt runvlees uit Lombardia, kan je er ook krijgen.
We laten de familierestaurants achter ons en nemen een kijkje in een Hamburgse topkeuken. Bella Martha van Sandra Nettelbeck opent met beelden van een verfijne raviolibereiding die je meteen het water in de mond doet lopen. Martha is een topkok zonder noemenswaardig privé-leven. Wanneer ze moet zorgen voor Lina, het dochtertje van haar overleden zus, verandert haar leven drastisch. De nonchalante en levenslustige Italiaanse topchef Mario vervangt Martha na de dood van haar zus. Controlefreak Martha ontdooit langzaam voor zijn charmes en zijn heerlijke pastabereidingen. Mario laat de door verdriet verteerde Lina weer eten. Bij de binnenhuispicknick die Mario voor de twee bereidt, zou je zo willen aanschuiven. Martha is een fantastische kok. Haar duif met truffel en cantharellen is een hit bij de klanten. Toch is ze wat behoudensgezind en haar gerechten zijn niet altijd licht verteerbaar. Mario brengt met zijn vis en verfijnde pastagerechten een lichte toets in het repertoire. Het einde van dit liefdesverhaal is te sentimenteel. Toch zit ‘Bella Martha’ vol smakelijke scènes en slimme eetsymboliek.
Ook van Duitse makelij maar minder subtiel is de erotische eetfilm Eden van Michael Hofmann. In Gregors kleine restaurant staan slechts vier tafels en betaal je al gauw 300 euro. De excentrieke en wereldvreemde sterkok garandeert zijn rijke klanten een paradijselijke ervaring. Gregor wordt verliefd op de eenvoudige serveerster, Eden, die betoverd is door zijn gevulde chocoladetaarten en reebereidingen. Meer nog, Gregors gerechten zorgen ervoor dat Eden weer zin krijgt in seks en haar huwelijk met Xaver krijgt een boost. Twee mannen die verliefd zijn op dezelfde vrouw: dat moet grondig fout lopen. Dat doet het ook. Niet alle plotverwikkelingen zijn even geloofwaardig. Gelukkig maken de mooie keukenscènes veel goed.