Eric Rohmer collectie (Het medisch weekblad)


Uitgekiende speelsheid bij Eric Rohmer

Meer dan vijftig films maakte de Franse regisseur Eric Rohmer al. Momenteel werkt de 87-jarige cineast aan ‘Les Amours d’ Astrée et de Céladon’. Een aantal van zijn meesterwerken zijn nu verkrijgbaar in een dvd-box. De oudste film in de vijfdelige dvd-set, ‘Le signe du lion’ (1959), is meteen ook de eerste echte langspeelfilm van Rohmer. Het is een plotloos portret van een Amerikaanse bohémien, Pierre Wesselrin (Jess Hahn), die merkt hoe een erfenis voor zijn neus wordt weggesnoept. Pierres vrienden laten hem snel in de steek, nu de man aan lager wal is geraakt. ‘Le signe du lion’ toont vooral prachtige nachtbeelden van Parijs en is één van dé meesterwerken uit de nouvelle vague.

Bijna tien jaar later draaide Rohmer het strak gecomponeerde ‘La collectionneuse’ (1967), het derde deel uit Rohmers filmcyclus ‘Six contes moraux’. Deze contes moraux (morele vertellingen) brengen telkens een variatie op hetzelfde thema. Een man die gebonden is aan een vrouw dreigt te worden verleid door een nieuwe vrouw. De zes films in kwestie bestaan grotendeels uit dialogen tussen de man en de verleidster. Ze verbeelden het subtiele spel van aantrekking tussen twee potentiële minnaars. In alle films kiest de man uiteindelijk voor zijn oorspronkelijke partner. Toch betekent dit niet dat Rohmer een moraliserende regisseur is, al schemert hier en daar wat katholieke symboliek door de beelden heen. In Rohmers films worden de zeden van een bepaald tijdperk op een ongedwongen manier getoond. ‘La collectionneuse’ speelt zich af aan de Franse Rivièra. Kunstverzamelaar Adrien (Patrick Bauchau) laat zijn vaste vriendin achter in Londen en dreigt verstrikt te geraken in de netten van mannenverslindster Haydée (Haydée Politoff).

‘Ma nuit chez Maud’ (1969), Rohmers beroemdste film die zelfs een oscarnominatie kreeg, maakt ook deel uit van de contes moraux. Jean-louis (Jean-Louis Trintignant) is een ingenieur met een passie voor wiskunde. Hij verhuist naar het Franse platteland en ontmoet er een oude vriend, Vidal. Die neemt hem op Kerstmis mee bij een vriendin, Maud, een gescheiden vrouw. De drie praten de hele nacht over het werk van Pascal, over toeval en lotsbestemming. Wanneer Vidal vertrekt, kan het verleidingsspel tussen Maud en Jean-Louis, die al huwelijksplannen heeft met een andere vrouw, beginnen. Deze prachtige zwart-witfilm is ook beroemd omdat er enkel natuurlijke omgevingsgeluiden worden gebruikt.

Behalve zijn ‘Six contes moraux’ maakte Rohmer nog twee andere filmcycli: ‘Comédies et proverbes’ en ‘Les 4 saisons’. Van de tweede reeks bevat deze box geen enkele titel, wel van de eerste. ‘Le beau marriage’ (1982) gaat over een vrouw die haar gehuwde minnaar dumpt en besluit om op zoek te gaan naar een echtgenoot. Ze zet haar zinnen op de neef van haar beste vriendin, ook al is die zelf allesbehalve happig om te trouwen. De toon van de ‘Comédies et proverbes’ is ironischer en luchtiger dan in ‘Six contes moraux’. Er staat telkens een jonge vrouw centraal. De actrice Béatrice Roman, een fragiele brunette, speelt de hoofdrol in ‘Le beau marriage’.

Tenslotten bevat de box één van Rohmers historische films, ‘Die marquise von O’ (1976), een verfilming van de gelijknamige roman van Heinrich von Kleist. Het is een Duitstalige film over een markiezin die tijdens de Russische invasie van de dood wordt gered door een graaf. Nadat de graaf een nacht over haar waakte, blijkt ze zwanger. Is hij de vader van haar kind of was het de belager die haar eerder verkrachtte?

Hoewel hij historische prenten, psychologische drama’s en lichtvoetige komedies maakte, toch kan je een Rohmerfilm snel herkennen. De dialogen, die erg veelvuldig en soms erg filosofisch zijn, doen niet altijd even natuurlijk aan. Sommigen lijken geplukt uit een hoogdravende literaire roman. Rohmer heeft een heel verfijnd oog voor esthetiek. Of het nu gaat om het Franse platteland of de eenzame grootstad, de fotografie is telkens om van te snoepen. Opvallend is ook de mise-en-scène in Rohmers werk: de acteurs zijn heel vaak in beweging. Dat hun choreografieën eigenlijk tot in de puntjes georchestreerd zijn, merk je nauwelijks. Deze box-set bevat in ieder geval vijf onbetwistbare meesterwerken van de originele regisseur wiens films nog steeds meer dan het bekijken waard zijn.

Eric Rohmer Collectie, wordt verdeeld door Homescreen.

Kathy Mathys