Fictitious Dishes. An Album of Literature’s Most Memorable Meals – Dinah Fried (De Standaard)


 
Credit:Dinah Fried
Kafka op je bord
Voor ‘Fictitious Dishes’ fotografeerde designer Dinah Fried maaltijden uit beroemde romans.
Eten en lezen hebben veel met elkaar gemeen. Zo voelt het toch voor mij. Als kind al proefde ik de woorden uit de boeken van Annie M.G. Schmidt en Enyd Blyton met dezelfde verrukking waarmee ik wentelteefjes en zure Napoleonsnoepen at. Ik geniet van eetscènes en noteer al lange tijd eetmomenten uit verhalen in een boekje, tot anderhalf jaar geleden niet goed wetend waarom. Nu werk ik aan een boek over smaak en komt al dat gesmak me goed van pas. Nadenkend over eten en lezen, over wat ze met elkaar gemeen hebben, kan ik me vinden in Dinah Frieds woorden: ‘Net zoals het lezen van een geweldige roman je kan wegvoeren naar een andere tijd of plaats, zo kunnen maaltijden – zowel goede als slechte – beelden oproepen die ver verwijderd zijn van wat er op je keukentafel ligt.’
‘Fictitious Dishes’ begon als Frieds afstudeerproject. Vijftig memorabele malen uit verhalen, fotografeerde ze. Ze struinde rommelmarkten af, klopte aan bij vrienden, keek rond op Etsy, op zoek naar het juiste tafelkleed, bestek of theekopje. Soms borduurde ze verder op wat ze las. Zo vermeldt Melville geen bierkruik in de scène waarin Ishmael en Queequeg chowder eten, Fried voegt de kruik wel toe.
Dit boek laat sobere maaltijden zien, samenraapsels van wat er maar voorhanden is, de gekookte aardappelen en eieren uit Frances Hodgson Burnetss ‘De geheime tuin’, bijvoorbeeld, of de cocktail van gin en ananas, het lievelingsdrankje van Humbert Humbert uit ‘Lolita’. Fried is goed in sfeer en details. Ze gebruikt zelden haar eigen keukentafel maar kiest voor de ondergrond die past bij de scène uit het boek. De muntcupcakes uit Jonathan Franzens ‘De correcties’ staan op een deurmat, net zoals Melissa, de minnares van Chip, ze achterliet in het verhaal.
Van het gezellige tafelkleed voor de verhalen van Beatrix Potter tot het strakke, kille tafellinnen uit ‘American Psycho’: Fried laat niets aan het toeval over. Ze kookte al het eten zelf en dat haalde haar, als vegetariër, uit haar comfort zone, toen ze varkensnieren, het favoriete ontbijt van Leopold Bloom uit ‘Ulysses’, moest bereiden of het bedorven eten waar Gregor Samsa, uit Kafka’s ‘De gedaanteverwisseling’, van smult.
Sommige taferelen zijn prachtige stillevens, dat met het dessert uit ‘Madame Bovary’ of de high tea uit Daphne du Mauriers ‘Rebecca’. Op de foto staat een eettafereel uit ‘The Great Gatsby’. Naast de borden liggen objecten die je meenemen of terugvoeren naar het verhaal: drankglazen en sigarettenpeuken bij de pompelmoezen uit ‘Fear and Loathing in Las Vegas’, Ripley’s bril naast de pasta uit het boek van Patricia Highsmith. De foto’s zijn uitermate geslaagd, de begeleidende teksten zijn flets. Naast elke foto staat een citaat uit het verhaal, begeleid van enkele trivia over het boek, de auteur of het eten.
Kathy Mathys
***
Dinah Fried – Fictitious Dishes – An Album of Literature’s Most Memorable Meals – Harper Design – 126 blz. – 19.95 €