Helen Fielding – Mad About the Boy (De Standaard)

Verslaafd aan Twitter en strooikaas
In ‘Mad About the Boy’ heeft Bridget Jones een leesbril nodig. Verder is er weinig veranderd in dit fletse boek.
Kathy Mathys
Mijn vriendinnen en ik waren nog lang geen 30 toen Bridget Jones’ eerste dagboek uitkwam en toch herkenden we ons in haar. We kookten weliswaar geen blauwe soep, maar haar rampzalige amoureuze parcours in de grootstad en de niet altijd even esthetisch verantwoorde onderbroeken waarop ze werd betrapt op cruciale momenten: dat was ons vertrouwd. We juichten toen ze Mark Darcy kon strikken en ergerden ons slechts met mondjesmaat aan haar neurotische, soms egoïstische, gedrag.
Bijna 20 jaar na publicatie van ‘Het dagboek van Bridget Jones‘, het eerste in de reeks, verschijnt er nu een derde deel. De feiten zijn inmiddels overbekend en overbecommentarieerd. Mark Darcy is omgekomen in Darfoer waar hij werkte als advocaat. Fielding begint het verhaal op 18 april 2013, vijf jaar na zijn dood. Bridget heeft iets met een toyboy die ze leerde kennen op Twitter. Het dreigt ernstig te worden tussen 50-plusser Bridget en Roxster, die net geen 30 is. Na de intro volgt er een lange flashback, net zoals in veel Hollywoodfilms. Hoe is het zover kunnen komen dat onze Bridget uitgaat met een man die 20 jaar jonger is?
Het zijn haar vrienden die Bridget uit het diepe dal haalden, enkele jaren na Marks dood. Ze vinden het tijd voor wat fysieke actie en moedigen haar aan om een kijkje te nemen in het virtuele datinglandschap.
Pijnlijke recyclage
Bridget telt niet enkel calorieën in ‘Mad About the Boy’. Ze houdt ook bij hoeveel Twittervolgers ze krijgt en verliest. Ze schimpt op de vele afstandsbedieningen die rondslingeren in haar riante huis, inclusief nanny. Twee kinderen heeft ze en dag na dag levert ze hen te laat af op school, geraakt ze verstrikt in pinnige gesprekken met ouders die beter georganiseerd zijn. Je merkt meteen dat Bridget is opgeklommen op de sociale ladder en dat zal het moeilijker maken voor veel vrouwen om zich met haar te identificeren. Bridget is rijk en het filmscript waar ze aan werkt – een moderne versie van ‘Hedda Gabler’ van Ibsen – is geen echt project, meer iets voor op haar to do-lijst die steeds langer wordt.
Al zijn de omstandigheden anders, al is de samenstelling van haar vriendenkring licht gewijzigd en al draagt ze nu een leesbril, Bridget is dezelfde gebleven. En daar zit hem nu het probleem: Fielding houdt zo angstvallig vast aan de ingrediënten uit de vorige twee boeken dat het pijnlijk is. Natuurlijk zullen rijpere vrouwen die lange tijd geen romantiek kenden in hun leven nerveus zijn als tieners, bij een afspraakje. Toch mag je hopen dat een huwelijk sporen heeft nagelaten bij Bridget. Dat is niet zo. Fielding laat haar er deze keer op los twitteren en sms’en: de woordwisselingen zijn zelden sprankelend.
De plot zelf is weinig verrassend. Je zou zelfs kunnen stellen dat Fielding de verhaallijn van haar eerdere roman recycleert. Echt beschamend wordt het wanneer de schrijfster volledige scènes uit ‘Het dagboek van Bridget Jones‘ kopieert. Zo is er ook in ‘Mad About the Boy’ een verkleedpartijtje waarbij iemand de dresscode niet helemaal heeft begrepen.
Het eerste Bridget Jones-boek had satirische trekken. Deze episode is minder scherp. Fielding spot met Gwyneth Paltrows website. Ze laat Bridget skinny jeans, ballerina’s en zigeunersjaaltjes kopen, zoals de beroemdheden in Grazia. Bridget laat een botoxbehandeling uitvoeren en ze leest ‘French Children Don’t Throw Food’.
De meeste passages uit dit boek hebben het niveau van een  matige column uit een weekendbijlage. Dat Helen Fielding Mark Darcy liet sterven, is niet erg. Dat ze van haar heldin een vehikel maakt om iets te verkondigen over daten voor oudere dames – en dat ze daarover weinig interessants weet te vertellen – is dat wel.
*
Helen Fielding – Mad About the Boy – vertaald door Titia Ram – 380 blz.
Eerste zin: ’14.30 Talitha belde net, op die indringende laten-we-vooral-discreet-maar-hysterisch-dramatisch-zijn-toon die ze altijd heeft.’