Sarah Hall – De prachtige onverschilligheid (De Standaard)

De personages in de verhalenbundel ‘De prachtige onverschilligheid’ zijn gesmeed ‘uit de oude razernij van het noorden ‘. Sarah Hall, die opgroeide in het Engelse Lake District, zet ze in zinnelijke, weinig liefelijke details neer, haar Noord-Engelse vrouwen die omgaan met eenzaamheid en sterfelijkheid, die verstrikt geraken in complexe seksuele relaties. Halls kortverhalen ruiken naar zweet, naar verbrand dierenvel. ‘Een huidzak met een paar organen en wat bloed erin gesmeten’: zo ziet het personage uit ‘Bijen’ zichzelf na een relatiebreuk. In het titelverhaal wacht een vrouw in haar hotelkamer op haar minnaar. Ze vraagt zich af of haar relatie met de man onconventioneel is of droef. ‘Het bureau’ is een beklemmend verhaal over de duistere seksuele verlangens van een getrouwde vrouw – duizend keer sterker dan E.L. James. Halls verhalen zijn qua opbouw niet origineel: ze drijft de spanning geleidelijk op en eindigt dikwijls met geweld. ‘Slagersgeur’ en ‘De nachtrivier’ zijn Angela Carter-achtige sprookjes met haast mythische personages. In ‘Zij vermoord, hij sterfelijk’ en ‘Vuotjärvi’ brengt Hall haar personages op onbekend, wild terrein. Ze dwaalt rond in hun gedachten en laat het landschap een rol spelen bij de plotverwikkelingen, bij de verdieping van de thematiek. De verontrustende verhalen uit de eerste bundel van de schrijfster van ‘Portret van een dode man’ en ‘De vrouwen van Carhullan’ zijn subtiel en dubbelzinnig, beeldend en provocerend.

 (Kathy Mathys)

 ****
Anthos – vertaald door Wim Scherpenisse– 153 blz. – oorspronkelijke titel: The Beautiful Indifference – 19.95 €.