Mijn boeken

Over Verdwaaltijd:

Marcia, recent gescheiden, dwaalt door Brussel op zoek naar een nieuwe territorium. Ze begint een relatie met een Amerikaanse schrijver die werkt aan een memoir over zijn verdwenen ex-vriendin. De man laat weinig los over zijn verleden en Marcia wordt steeds nieuwsgieriger naar de vrouw. Emma, Marcia’s beste vriendin, keert terug naar haar geboortedorp waar ze poseert voor een jonge kunstenaar. Ze heeft de plek niet meer bezocht sinds ze haar ouders en zus verloor en vraagt zich af wat er nog rest van haar oude leven.

‘Verdwaaltijd’ is een meeslepende en sfeervolle roman die de lezer meevoert van de Brusselse straten tot in de Californische Mojave-woestijn en het Humboldt Redwood Forest. Het is een verhaal over obsessie, over het verlangen om te verdwijnen en over hoe landschappen ons vormen.

 

‘Mathys is doordesemd van Angelsaksische literatuur en dat is tot in de zinsbouw en stijl te lezen. Het breed opgezette verhaalplan en de trage, indirecte manier waarop ze de personages introduceert sluit veel meer aan bij de Angelsaksische dan bij de rechttoe rechtaan Nederlandstalige literatuur. Het hoge ambitieniveau imponeert: Mathys draait haar hand niet om voor een uitgebreide beschrijving of een uitweiding. Verfrissend is dat, in een literaire wereld waarin vooral alles helder en in korte zinnen snel duidelijk lijkt te moeten zijn.’

*** De Standaard der Letteren. Lees hier het volledige stuk: Kathy Mathys – Verdwaaltijd

 

‘ (Een roman waarin) op een genuanceerde manier alle grote thema’s rond liefde, leven, kunst en dood aan bod komen.’

**** Het Nieuwsblad. Lees hier het volledige stuk: Het Nieuwsblad recensie

 

‘Mathys roept overtuigend verschillende landschappen op, met als hoogtepunt de redwood-wouden in California. Wat het meest beklijft, is de oriëntatie van de personages. Geen navelstaarders maar doeners zijn het, hun blik op de wereld gericht, om soms, via een fysieke sensatie – een geur, een beeld – toch gedwongen te worden de blik naar binnen te richten.’

*** De Volkskrant. Lees hier het volledige stuk: De Volkskrant – Verdwaaltijd

 

‘Ze neemt alle ruimte voor mooie (natuur)beschrijvingen en fijnzinnige details. Ze werd in 2017 als talentvolle debutant geselecteerd door het Nederlands Letterenfonds. Terecht.’

Het Nederlands Dagblad. Lees hier het volledige stuk: Nederlands Dagblad 23 maart

 

‘Atmosferisch en zorgvuldig opgebouwd. Mathys gaat filosofische terzijdes niet uit de weg.’

De Morgen

 

‘ “We zijn de kinderen van de plek waar we wonen, het landschap kleurt onze geesten.” Een belangrijke theorie in het sfeervolle Verdwaaltijd.’

*** Algemeen Dagblad

 

‘In Verdwaaltijd worden een aantal verhaallijnen door elkaar gevlochten die grotendeels ondergeschikt zijn aan de ideeën en vooral aan de sterke, intrigerende personages. Deze laatsten krijgen ruimschoots de tijd om traag te groeien, een beetje zoals de eeuwenoude redwoods (…)’

Literair Nederland. Lees hier de volledige recensie: www.literairnederland.nl/recensie-kathy-mathys-verdwaaltijd/

 

‘Kathy Mathys kruipt onder het vel van haar personages, zij schraapt en schaaft tot de essentie komt bloot te liggen, ook in de taal. Ze heeft oog voor het sprekende detail (‘oogleden dunner dan vlindervleugels’), een nummer op de iPod klinkt ‘alsof de zangeres met haar lied het licht wilde binnenhalen’, hoe steriel de relatie is tussen Emma en Theo blijkt hieruit: ‘Hun taal was hun ontglipt.’ En dit beeld, om Marcia’s vertwijfeling te illustreren: ‘Ze had iets nodig om zich toe te dekken. Woorden misschien. Een pad van woorden tot bij het lichaam dat ze geweigerd had te bekijken.’ Op het pad van woorden dat Kathy Mathys in Verdwaaltijd blootlegt, zullen – zo durf ik te hopen – veel lezers haar volgen’

MappaLibri. Lees hier de volledige recensie: MappaLibri Recensie

 

‘Kunnen we ooit ontsnappen aan onszelf en de doden uit ons leven? Deze polyfone roman over obsessies, relaties en verdwalen meandert doorheen Brussel en Californië naar een mysterieuze ontknoping. Met veel naturel raakt Mathys filosofische thema’s aan in een eigentijdse setting, bevolkt met dito personages. Een gelaagd en raadselachtig fictiedebuut dat doet verlangen naar desolate landschappen. ‘

Katrien Elen – This Is How We Read/Lees hier het interview: http://thisishowweread.be/interview-kathy-mathys-verdwaaltijd/

 

‘Een verhaal dat je doet nadenken over de wegen die je (soms toevallig) neemt en de invloed daarvan op je leven.’

Flow Magazine – redactieselectie favoriete zomerboeken

 

Het interview op radio Klara kan je hier beluisteren (Pompidou 19/2/2018):

 

Interview in BN De Stem: Interview in BN De Stem 1  Interview in BN De Stem 2

 

Interview in Elegance: Elegance Interview Verdwaaltijd.doc

 

‘Mathys weet dan ook prima hoe ze spanning moet opbouwen en nieuwsgierigheid kan opwekken. In combinatie met de zinnelijke taal, de levensechte personages en de herkenbare thematiek van gemis, verlangen en liefde, maakt dat van Verdwaaltijd een zeer lezenswaardig boek.’

Reine De Pelseneer op Vol van zinnen. Lees hier de volledige recensie: http://volvanzinnen.be/2018/07/verdwaaltijd/

 

‘Alle personages in deze spannende, melancholische roman hebben iets verloren of kampen met een gevoel van gemis. Tijdens hun zoektocht naar liefde en vervulling nemen ze verrassende dwaalwegen.’

Joke Hermsen

 

‘Kathy Mathys heeft de thema’s verdwalen en de impact van een landschap op een fascinerende manier uitgewerkt. Je blijft er lang over doordenken. Heel knap zo’n volwassen debuut.’

Hannah J. Morrison, hoofdredacteur Livre Magazine

 

Leest heel vlot, is erg goed geschreven en het verhaal is zo boeiend. Zeker een aanrader.’

Lies Van den Berghe, Barbóék, Leuven. Luister hier naar Lies’ aanprijzing op radio Klara: https://klara.be/liefde-voor-lezen-een-vak-op-bezoek-bij-barboek

 

‘Breed opgezet en intimistisch geportretteerd: een zeldzaam groots debuut. Hier zit jaren aan lezen, denken en schrijven in.’

Steven Van Ammel, Passa Porta, Brussel

 

‘Kwam een tijdje geleden op onze stapel terecht: Verdwaaltijd van journaliste Kathy Mathys, die vaak zinvolle recensies schrijft, zo waren wij toch heel benieuwd. En terecht, ze schreef niet alleen een beloftevol debuut, maar ook gewoon een goed boek – zo één waar je nog een tijd mee bezig bent nadien.’

Maartje Swillen, Boekhandel Boekarest, Leuven

 

‘Ik sta altijd wat sceptisch tegenover Nederlandstalige debuten, maar het boek ‘ Verdwaaltijd ‘ van Kathy Mathys is mij heel erg bevallen. Verschillende verhaallijnen die zich afspelen in de US en hier, en vooral interessante, levendige personages. Het deed mij bovendien denken aan het geweldige ‘ Fates and Furies’ van Lauren Groff.  Gesofisticeerd en zelfs ietwat onderkoeld geschreven. En verder zijn er genoeg verwijzingen naar andere kunstvormen om mij nog een tijdje aangenaam bezig te houden.  Als dat niet zo ’n afgezaagde term was, zou ik zelfs zeggen : ‘Aanrader!’ . En, ook niet onbelangrijk, een prachtige cover.’

 Annick Bocklandt, Boekhandel Het Voorwoord, Heist-op-den-Berg

 

 

 

 

 

Over Smaak. Een bitterzoete verkenning:

Wat is de smaak van de kindertijd, van de liefde? Kun je heimwee hebben naar smaken die je nooit hebt geproefd? Kent de eenzame eter tafelgenot? Welke rol spelen tast, geur en zicht bij het eten? Wat is het effect van zuur in ons koken?

In Smaak. Een bitterzoete verkenning neemt Kathy Mathys de lezer mee op ontdekkingstocht in de fascinerende wereld van de smaak, met tussenstappen in de wetenschap, de psychologie, de kunst en de literatuur. Ze haalt herinneringen op aan tafelmomenten uit haar leven, beschrijft in de kleinste details het eten van een sinaasappel of het proeven van grof zeezout. Dit speelse en hoogstpersoonlijke boek staat vol prikkelende verhalen, citaten en bekentenissen. Dit pleidooi voor een vol en zintuiglijk leven zal niemand onberoerd laten.

‘Besnuffel dit boek, lik eraan, knabbel aan de bladzijden en proef de
woorden: dit is zinderend leesvoer voor de zintuigen.’ – Bart Van Loo

‘Kathy Mathys is op haar best als ze haar culinaire memoires schrijft, als ze zich maaltijden herinnert die ze met woorden probeert te vangen. Ze vindt de zinnelijke taal om smaken op papier te zetten en ze wendt dat talent aan om rake vergelijkingen te maken. (…) Het is sowieso een verademing in de recente stroom belerende, zelfs deprimerende publicaties over onze voeding.’ – Peter Jacobs in De Standaard

‘We krijgen maar niet genoeg van het lezen in Smaak. Wat een heerlijk buffet aan jeugdherinneringen, wetenswaardigheden, flarden poëzie en uitnodigende tafelscènes.’ – Yannice De Bruyn op Cutting Edge

‘Kathy Mathys schreef een boek over eten dat in geen enkel genre past… hybride, rijk.’ – Katja De Bruin in VPRO-gids

‘Een gulzig boek dat ik zowel gastronomische als literaire fijnproevers warm kan aanbevelen’ – Linda Asselbergs in Knack Weekend

‘Een smaakzinderend boek dat goesting geeft.’ – Louise De Brabandere in De Morgen

‘Zeer levendig geschreven […] Op een buitengewoon appetijtelijke manier mengt Mathys eigen herinneringen en ervaringen betreffende proeven, ruiken, eten, drinken en, jawel, ook koken, met cultuurhistorische, psychologische en taalkundige wetenswaardigheden.’ – Jaap Goegebuure in Financieele Dagblad

 ‘Smaak is een bijzonder rijk boek doordat het zoveel verschillende invalshoeken verenigt… Smaak gaat over zoveel meer dan eten alleen. Het gaat over leven en dood. Het gaat over bewust leven, vól overgave.’ – De Groene Prinses

‘Kathy Mathys heeft een mijlpaal geschreven. … Een klassieke aanrader!’ – Bouillon Magazine

‘In de wereld der culinaire boeken is Smaak. Een bitterzoete verkenning van Kathy Mathys een verfrissende verschijning … Nu al het boek van het jaar.’ – VAB Magazine

‘Kathy neemt je mee in haar verhalen en schuwt niets. Van kinderzoet tot begrafeniseten en liefdesverdriet – het komt allemaal voorbij. Je kunt een willekeurige bladzijde openslaan in dit dikke boek en je wilt niet meer stoppen met lezen.’ – Marian Flint in Jamie Magazine

‘Een onmisbaar naslagwerk op het gebied van nostalgie en eten.’ – Eva Posthuma de Boer in Het Parool

‘En dat is wennen, een boek met zo’n afwijkende opzet. In dit geval kun je de lekkerste ingrediënten er tussenuit pikken … Maar beter neem je het boek in zijn geheel in een gulzige teug tot je. Want het zou zomaar kunnen dat juist deze opzet van Mathys het boek zo smakelijk maakt.’ – Quest