Boekrecensies Bouillon voorjaar 2016

25763148Kate Christensen

How to Cook a Moose: A Culinary Memoir

BBB

‘Ik ben geen foodie, ik ben een eter’: zo klinkt het in het openingshoofdstuk van deze memoires. Wie het vorige boek van Christensen las, het formidabele ‘Blue Plate Special’, weet dat deze vrouw kan schrijven. Op zintuiglijk vlak trekt ze ook hier alle registers open. Lees maar eens haar beschrijving van de smaak van esdoornsiroop. Ze proeft er karamel in, vanille, plantenleven, het aarde-achtige van paddenstoelen en iets appelzurigs. Toch brengt de schrijfster meer dan enkel een individueel verhaal. Christensen, die lange tijd in New York woonde, verhuisde enkele jaren geleden naar Maine en ze vertelt over de culinaire geschiedenis van deze Amerikaanse staat. De Moose State heeft meer te bieden dan alleen maar chowder. De bewoners hebben er verstand van echt eten en ze zijn niet te beroerd om daar hard voor te werken. Christensen bereidt eland, gaat langs bij boeren en restauranthouders. Vooral in Portland (niet de hoofdstad van Oregon dus, maar Portland, Maine) kan je geweldig eten. Christensens enthousiasmerende en openhartige toon maakt nieuwsgierig naar meer Maine. Tussen de verhalen door staan mooie recepten. (KM)

Uitgeverij: Islandport Press

ISBN: 9781939017734

Prijs: 22.99 €

Ryan Stradal

Keukens van het grote Midwesten

BB

Deze debuutroman gaat over een chef die nooit succes had bij de meisjes omdat hij altijd stonk ‘als de vloer van een vismarkt’. Met de kerst diende hij lutefisk te maken voor de Scandinavische gemeenschap in Minnesota. De man groeit op, trouwt met een wijnsommelier, die hem even snel dumpt. Hij houdt er verrassende culinaire ideeën op na: hij voert zijn dochter van vier maand varkensschouder en worteltaart, gepureerd welteverstaan. Om deze dochter draait het in dit boek. Elk hoofdstuk krijgt de titel van een gerecht: van lutefisk via breedbekbaars naar koekerepen. We lezen in dit gemoedelijke debuut over een jongeman die tabasco op zijn yoghurt doet en over hoe een tomaat smaakt: ‘De binnenkomst was zoet, maar niet suikerachtig of overweldigend; er was slechts het aanstippen van citroenachtige wrangheid. (KM)

Uitgeverij: Prometheus

ISBN: 9789044628562

Prijs: 19.95 €