Keane (Het medisch weekblad)


Op zoek naar verdwenen dochter

‘Een film die je nooit meer zal vergeten’ of ‘één van de beste independents van de laatste jaren’: Lodge Kerrigan kreeg enkel superlatieven voor ‘Keane’, een film over een vader die de pedalen verliest na de ontvoering van zijn dochter. Tenminste, hij gelooft dat ze is ontvoerd. Klopt dat wel? Had William Keane eigenlijk wel een dochter?
De film opent in de rusteloze straten van Manhattan, waar Keane voorbijgangers aanklampt met een foto van zijn zevenjarige dochter. ‘Hebben ze haar ooit gezien?’ vraagt hij, zijn stem één en al radeloze wanhoop. De meeste voetgangers haasten zich weg. De waanzinnige blik in Keane’s ogen beangstigt hen. Anderen hebben heel even medelijden. Keane hangt urenlang rond op de Port Authority bus terminal, waar hij zijn dochter voor het laatst zag. Tijdens een kort telefoontje verdween ze uit zijn blikveld.
Wanneer hij niet als een razende door de straten dwaalt, hangt Keane in bars of scheldt hij wildvreemden uit. Af en toe heeft hij lucide momenten, waarop hij zichzelf aanmaant er goed uit te zien. Hij mag zich niet verwaarlozen. Wanneer hij zijn dochter vindt, wil hij klaar zijn voor de hereniging. Op een dag ontmoet Keane Lynn, wier dochter Kira ook zeven is. Hij sluit heel aarzelend vriendschap met de twee. Lynn heeft het moeilijk en vraagt Keane om af en toe op Kira te passen.
Lodge Kerrigan maakte al eerder twee films over mensen aan de zelfkant van de maatschappij: ‘Clean Shaven’ en ‘Claire Dolan’ over een Ierse prostituee die uit het vak wil stappen. In al zijn films hopen de protagonisten dat een kind hen redding zal brengen. Kerrigan overtreft zichzelf met het erg onthutsende ‘Keane’. Net als in zijn eerdere werk observeert hij zonder te oordelen. Hij toont harde beelden die je niet loslaten. Zijn figuren balanceren op de rand van de afgrond en wat we door hun ogen zien is niet altijd even fraai. Vooral het eerste deel van ‘Keane’ is keihard. Kira en Lynn verzachten heel even de pijn, al vrees je constant dat ook deze interlude slecht zal aflopen. Damian Lewis is fenomenaal als Keane. Deze Britse acteur speelde eerder een Amerikaan in de serie ‘Band of Brothers’. Abigail Breslin is een erg naturelle Kira. Later werd ze bekend dankzij haar vertolking in ‘Little Miss Sunshine’. Er zijn wel meer films over ouders met een vermist kind. In Hollywoodprenten schieten de ouders in actiemodus en slepen ze, na een gelukkige afloop, de slechteriken voor het gerecht. ‘Keane’ brengt een realistischer en pijnlijker verhaal. De camera in deze onrustige film zit de personages heel dicht op de huid.

Kathy Mathys