Krachtvoer/Tweede editie/18 en 19 oktober in de studio Antwerpen (Bouillon Magazine)

Eten met een geweten
Voor de tweede keer organiseerden Alle dagen honger (www.alledagenhonger.be) en kunstencentrum Villanella Krachtvoer. Deze keer stond het thema ‘Schaarste en overvloed’ centraal op het Antwerpse gebeuren. Geen capriolen en onemanshows van getatoeëerde chefs op dit festival dat een ijzersterk inhoudelijk luik heeft met lezingen en debatten.
Zo tackelde hoogleraar Christophe Courtin de mythes rond brood (Is spelt gezonder? Welk gevaar schuilt er in het eenzijdig weren van granen uit ons dieet?).
We hebben toch één ster gezien op het festival: Chad Robertson, de succesvolle artisanale bakker en kookboekenschrijver uit San Francisco. Verder waren er lezingen over wilde planten plukken, over soylent, over fermentatie. Julian Baggini lichtte zijn boek ‘Deugden van de tafel’ toe. In mijn eigen lezing over Foodboekklassiekers prees ik het werk van onder andere Richard Wrangham en M.F.K. Fisher.
Tien ontwikkelaars van innovatieve foodconcepten uit Nederland en België kregen elk zes minuten om hun idee voor te stellen. The Dutch Weed Burger en Big Bang Broccoli kenden we al. Het was boeiend om  kennis te maken met De Keuken van het Ongewenste Dier, een foodtruck die fastfood maakt van dieren die ‘overlast’ bezorgen, met Deel een koe, een knap staaltje van crowdbutchering, waarbij niets van het dier verloren gaat. Het beest wordt pas geslacht nadat alle delen online zijn verkocht onder gegadigden.
De masterclasses waren fris en inspirerend, met foodblogging, foodwriting (met Hiske Versprille) en foodfotografie. Bij de drukbezochte tastings stond eenvoud en pure smaak voorop. Vinger in de Pot, de degustatieclub van chefs Inge Lanckacker en Céline Morris, serveerde droge worst met mosterd. Verder waren er proeverijen rond natuurwijn, oude appelrassen en onbeminde vis.
Vorig jaar was Krachtvoer nog een food film festival, nu ligt de nadruk veel minder op film. Er waren twee documentaires te zien: ‘The End of the Line’ en ‘The Sower’ en de knotsgekke Taiwanese speelfilm ‘The Moveable Feast’.
Op de markt kon je oliën, granola, natuurwijn, chocolade kopen: alles was kleinschalig, smaakvol, een beetje trendy ook. De sfeer was bijna sereen. Wie wilde eetlezen, kon zijn hart ophalen bij de prachtige stand van de Gentse boekhandel Paard van Troje.
Tegenwoordig stikt het van de festivals waar alles draait om dure wijnen en spektakel. Krachtvoer is een parel binnen dit aanbod. Je proeft er heerlijk eten en je komt er een hoop wijzer buiten.
Kathy Mathys
www.krachtvoer.be